Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit kinder-kunstboek laat Toon Hermans ons op meeslepende wijze met Jezus kennismaken. Het is een Jezus zoals we die nog niet kennen. Toon Hermans vertelt op zijn onnavolgbare manier het levensverhaal van Jezus en toont hem als onbezorgd kind maar ook als eigenzinnige puber. Op schilderijen, in films en in boeken wordt Jezus vrijwel altijd afgebeeld als de bezorgde, peinzende man, zichtbaar lijdend onder de enorme druk die op zijn schouders rust. In de bijbel wordt weinig gelachen en ook het levensverhaal van Jezus kent weinig vrolijke momenten. Hermans verbaast zich hierover en vertelt hoe hij, van kind af aan, tegen Jezus aankeek. Hij vraagt zich af of Jezus echt de immer ernstige man met die gepijnigde blik was of dat er af en toe momenten van plezier in zijn leven waren. Jezus is jarig is voor een jong publiek de ideale manier om via kunst kennis te maken met het leven van Jezus en met de manier waarop dit leven door kunstenaars is verbeeld.
iconografie --- kunsteducatie --- Christus --- kunst --- Christology --- Iconography --- Jesus Christ --- Religieuze kunst --- Schilderkunst --- Christendom --- Schilderijenkunde --- Jezus Christus --- Tekenkunst --- kunsteducatie. --- Christus.
Choose an application
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.
museology --- Museology --- autisme --- audiences --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2017 --- PXL-Healthcare 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- cultuureducatie --- musea --- inrichting --- Autisme --- Musea --- Activiteiten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Museum --- Activiteit --- Autismespectrumstoornis --- kunsteducatie. --- autisme. --- kunsteducatie
Choose an application
Historisch overzicht van het gebruik van waterverf in de schilderkunst.
Painting --- schildertechnieken --- Peinture --- Schilderkunst --- kunsteducatie --- kunsttechnieken --- aquarellen --- Aquarelleren --- Schildertechnieken --- Geschiedenis --- kunstgeschiedenis --- informatieve jeugdliteratuur --- Schildertechniek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Tekenkunst
Choose an application
Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken
#PBIB:+116.14 --- C3 --- erfgoed --- kunstwetenschap --- 700.7 --- kunsteducatie --- methodiek --- 456.7 --- Kunsteducatie --- Erfgoededucatie --- Kunstonderwijs --- sociaal-cultureel werk --- kunst --- kunstonderwijs --- Hein George --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- Csikszentmihaly Mihaly --- Kolb David --- Gardner Howard --- Parsons Michael --- 373.67 --- 456.8 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Kunst en cultuur --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- 374 --- cultureel erfgoed --- Erfgoededucatie. --- Didactics of the arts --- cultuureducatie --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Art --- Study and teaching --- Cultural property --- Protection --- PXL-Education 2015 --- didactiek van de kunst --- erfgoededucatie --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunst --- Erfgoed --- Kunsten --- Methodiek --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- cultureel erfgoed. --- kunsteducatie.
Choose an application
Didactics of the arts --- Graphic arts --- Basisonderwijs --- Gent --- Etstechnieken --- Reggio Emilia-pedagogiek --- Beeldopvoeding --- Cambeen, Albert. --- etsen (prenten) --- kinderen --- kunsteducatie --- 7.077 --- 76.039(493) --- Grafiek ; Gent ; Brugse Poort ; etsatelier voor kinderen --- Kunstonderwijs ; pedagogie ; voor kinderen --- Grafiek ; etsen --- Intaglio --- Cambeen, Albert --- Diversiteit --- Amateurkunstenaars --- Grafische kunst ; 2000 - 2050 --- Etstechniek --- Reggio Emilia (onderwijs) --- Beeldeducatie --- kind --- kunsteducatie. --- kind. --- etsen (prenten).
Choose an application
In dit boek krijg je een KLEURRIJK en duidelijk overzicht van internationale KUNST door de eeuwen heen. Bewonder de mooiste MEESTERWERKEN en ontdek hoe stijlen en TECHNIEKEN voortdurend evolueren. Oorspronkelijk Engelstalig kunstboek voor kinderen. Het boek is opgebouwd uit drie delen: kunst van het verleden, moderne kunst en beeldhouwkunst. Elk deel bestaat uit ongeveer twintig hoofdstukken. Naast de hoofdstukindeling wordt de lezer op weg geholpen hoe het boek werkt. Onder het kopje 'portret' kom je alles te weten over een stijl of het leven van een kunstenaar, bij 'uit de doeken' ontdek je welke technieken kunstenaars gebruiken, onder 'collectie' verbaas je je op hoeveel manieren hetzelfde onderwerp afgebeeld wordt en bij 'stijl' wordt steeds een ontwikkeling besproken. Zo wordt de kunstgeschiedenis in heldere fragmenten opgedeeld. De informatie onder zo'n kopje (herkenbaar aan een icoontje) beslaat steeds een dubbele pagina met veel kleurrijke foto's, ondersteund door tekst en inzetjes. Kinderen leren op een begrijpelijke manier hoe verf wordt gemaakt, over goden in de kunst, over wat een stilleven is en wie Michelangelo en Matisse zijn. Geschikt voor thuis en in de klas om in te bladeren, te lezen, te snuffelen. Bijzonder vormgegeven omslag waar je door een uitgestanste schilderijlijst al enige werken kunt zien. Een mooi uitgevoerd, inspirerend en compleet naslagwerk, dat afsluit met een verklarende woordenlijst en register. Vanaf ca. 12 jaar.
Didactics of the arts --- Kunsten --- Kunstgeschiedenis --- 75 --- Kunst --- Schilderijen --- kunst --- schilderijen --- kunstgeschiedenis --- beeldhouwwerken --- kinderen --- Beeldhouwkunst --- Kunst : basisonderwijs --- Kunstenaars --- Kunsteducatie --- Schilderkunst --- Beeldende kunst --- 477 --- 731 --- 477.6 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Kijken naar kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Algemene geschiedenis der schilder- en tekenkunst --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Geschiedenis. --- Art --- History --- Juvenile literature --- Art appreciation --- Artists --- muzische vorming --- kunstopvoeding --- kunsteducatie. --- kind.
Choose an application
MUS-E Belgium brengt professionele kunstenaars naar scholen om een artistiek project uit te werken in samenwerking met de kinderen en de leerkracht. Vanuit de idee dat elk individu evenveel recht heeft op een stem, richt MUS-E Belgium zich voornamelijk op scholen met kinderen die moeilijk toegang hebben tot kunst en cultuur. De nadruk ligt op creativiteit en expressie, groepsdynamiek en interculturele dialoog. Dit boek benadert het thema kunst-op-school vanuit verschillende gezichtspunten. Met bijdragen op basis van gesprekken met kunstenaars als Dani Klein en Anne Teresa De Keersmaeker, experten kunsteducatie als Tijl Bossuyt en Catherine Scorier, academici als Mark Elchardus en Willem Elias en andere deskundigen als Franky Devos, Jan Knops, Luc Ponet en Hans Theys.
projectonderwijs --- intercultureel onderwijs --- kunst op school --- muzische vorming --- Didactic strategies --- Art --- sociale integratie --- MUS-E [Belgium] --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- #PBIB:+116.15 --- kunst --- kunsteducatie --- Kunstzinnige vorming --- Intercultureel onderwijs --- Kunst op school --- Kunst --- Kunstzinnige vorming; ba.o. --- Kunsteducatie --- Interculturele opvoeding --- Groepsdynamiek --- kunstonderwijs --- vakdidactiek --- MUS-E --- 373.67 --- Kunstzinnige vorming ; onderwijs ; Vlaanderen --- 371.38 --- Kunstonderwijs --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Kunsten --- Sociale integratie --- Kunstenaars --- Bewegen --- Toneel --- Film --- Muziek --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunstzinnige vorming; ba.o --- Didactics of the arts --- Kunstenaar --- Beweging --- Film (cinematografie) --- Afrika --- Compositie (muziek) --- Plezier --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Theater --- Emigratie
Choose an application
In 135 woordjes en afbeeldingen laat dit kleine museum je kennismaken met de poëtische en vreemde wereld van de bekende Belgische surrealist René Margritte. (Bron: covertekst)
Magritte, René --- Exhibitions --- Surrealism --- Belgium --- #PBIB:+116.10 --- 75.071(493) --- René Magritte --- kinderen --- kunsteducatie --- Belgische schilders --- 736.8 --- Kunst; België; 20ste eeuw --- 101880.jpg --- Prentenboeken --- Kunst : Algemeen --- Schilderkunst --- België --- 20e eeuw --- Magritte --- Tekenkunst --- Magritte, René.
Choose an application
Is het museum een bewaarplaats van kunst en cultureel erfgoed? Of - actiever - een doorgeefluik voor kennis en ervaring van het artistieke patrimonium? Is het een laboratorium van maatschappelijke waarden en normen? De relatie tussen museum en publiek berust veel meer van vroeger op een wisselwerking. Maar 'volgt de gids' wel? Houden de educatieve medewerker, de gids, de museumdirectie rekening met de gewijzigde maatschappelijke rol van het museum? De museumwerking is aan verruiming en verdieping toe, en daar wil deze publicatie toe bijdragen. (Bron: uitgeverscatalogus)
gids (persoon) --- museum --- kunsteducatie --- Museology --- Art --- Didactic strategies --- #SMV:museum --- #SMV:agogiek --- erfgoededucatie --- #VCV schenking --- #FARO gidsen_publiekswerking --- #FARO gidsen_gidsvaardigheden --- #A0106A --- 613 Musea --- 600 Cultuur --- museumbezoek --- Musea --- Kunsten --- Educatie --- Museum --- Kunst --- Duurzaamheid --- App
Choose an application
Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.
Didactics of the arts --- art appreciation --- muzische vorming --- social casework --- theoretische pedagogiek --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Art --- Study and teaching --- Belgium --- #PBIB:+116.15 --- 691 --- 477 --- 3e leerjaar l.o --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- Habermas --- Kunsteducatie --- 374.1 --- Kunst --- Muziek --- Vorming --- Project kunstvakken --- 701.1 --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- Pedagogie en didactiek --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|